Informace pro veřejnost a autorizované osoby o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA, SEA)

Role veřejnosti v procesu EIA

Přístup veřejnosti je umožněn zejména v raných fázích posuzování jednotlivých záměrů a právo každého se k nim vyjadřovat vede ke zlepšení orientace veřejnosti v dané problematice. To umožní investorovi včas přesvědčit veřejnost o potřebě a vhodnosti jeho záměru, popř. bez nadbytečných nákladů od investice odstoupit, bude-li zřejmé, že je neprůchodná.

Veřejnost má možnost se vyjádřit (jednak individuálně, jednak jako právnická osoba apod.) k předloženým a zveřejněným dokumentům záměrů (za podmínek a lhůt stanovených zákonem), jakož i účastnit se veřejného projednání dokumentace.

Každý může zaslat své písemné vyjádření k oznámení příslušnému úřadu do 30 dnů ode dne zveřejnění informace o oznámení a dokumentaci. K vyjádřením zaslaným po lhůtě příslušný úřad nepřihlíží

Pojem dotčená veřejnost je vymezen ustanovením:

  • § 3 písm. i) bod 1. – osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech,
  • § 3 písm. i) bod 2. – právnická osoba soukromého práva:
    • jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví
    • a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost
    • a vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení podle § 9b odst. 1 zákona, případně před dnem vydání rozhodnutí podle § 7 odst. 6 zákona (negativní závěr ZŘ)
    • nebo kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob (tzv. podporující podpisová listina).

Podporující listina musí mít následující náležitosti podle § 9e zákona (změna účinná od 1. 1. 2018):

  • V záhlaví podporující podpisové listiny a na každém jejím očíslovaném podpisovém archu se uvede alespoň název záměru, identifikační údaje právnické osoby podle § 3 písm. i) bodu 2, na jejíž podporu je podporující podpisová listina určena, a dále
    • a) skutečnost, že listina je určena na podporu podání písemného oznámení, kterým se dotčená veřejnost přihlašuje k účasti v navazujícím řízení, číslo jednací a datum vydání oznámení o zahájení tohoto navazujícího řízení, nebo
    • b) skutečnost, že listina je určena na podporu odvolání proti rozhodnutí podle § 7 odst. 6 nebo § 9c odst. 4 a číslo jednací a datum vydání tohoto rozhodnutí.
  • Každá osoba podporující právnickou osobu podle § 3 písm. i) bodu 2 uvede na podpisový arch své jméno, příjmení, datum narození a adresu místa pobytu a připojí vlastnoruční podpis. Podporující podpisovou listinu lze použít pro kterékoliv navazující řízení k danému záměru zahájené v době její platnosti. Doba platnosti podporující podpisové listiny je 18 měsíců od data uvedeného v záhlaví podpisové listiny podle odstavce 1. Doba platnosti podporující podpisové listiny neběží, bylo-li navazující řízení přerušeno.

Právo podat odvolání proti rozhodnutí vydanému ve zjišťovacím řízení (negativní závěr ZŘ) v souladu § 7 odst. 6 zákonaoznamovatel a dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2. zákona.

Dotčená veřejnost při splnění podmínek uvedených výše (§ 3 písm. i) bod 2. zákona) má právo:

  • podat odvolání proti rozhodnutí vydanému ve zjišťovacím řízení (negativní závěr ZŘ),
  • podat odvolání proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení, a to i v případě, že nebyla účastníkem řízení v prvním stupni,
  • žalobou se domáhat zrušení rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení, napadat hmotnou nebo procesní zákonnost tohoto rozhodnutí.

Informace pro autorizované osoby

V současné době Krajský úřad Středočeského kraje v souladu s § 9 odst. 1) zákona č. 100/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů poptává pro zpracování posudku k níže uvedeným záměrům autorizovanou osobu dle § 19 cit. zákona:

Pokud máte zájem účastnit se výběru na zpracovatele některého posudku, prosíme Vás o zaslání konkrétní nabídky zpět na e-mailovou adresu uvedenou u daného záměru.

Součástí nabídky musí být:

  • akceptace smlouvy (její nezávazné vyplnění);
  • nabídka konečné ceny ve formě orientačního rozpočtu (předpokládané hodiny na zpracování, náklady na cestovné, případně jiné náklady), nutno uvést, zda jste plátce DPH, cenu včetně DPH a DIČ;
  • názor na případné přizvání dalších odborníků;
  • reference zejména v oblasti obdobných záměrů – počet zpracovaných posudků a dokumentací, specializace pro daný typ záměru, odbornost a zkušenosti s danou problematikou, znalost dotčeného území, zkušenosti s veřejným projednáním a s problematickými procesy za účasti veřejnosti (občanů a občanských sdružení) apod.

Informace pro autorizované osoby

Dokumenty