Agregátor obsahu

Zpět Archeologové nalezli při průzkumu oblasti budoucího obchvatu Hořovic pravěká sídliště 

Stavba obchvatu Hořovic na Berounsku se opět o něco přiblížila. Oblast v budoucí stopě silnice v současnosti v rámci archeologického průzkumu, který předchází zahájení stavby, zkoumají odborníci. Ti zde při průzkumných činnostech objevili řadu archeologických nálezů, které svědčí o činnosti prvních zemědělců a osídlení lokality v mladší době kamenné. Nalezeny byly například zlomky keramických nádob, pazourků a kamenného otloukače. Termínově by činnost archeologů stavbu neměla nijak ohrozit. První řidiči by se měli po nové silnici projet zhruba za dva roky.

„Provádíme povrchovou prospekci a zjišťovací sondáž, která nám pomůže vymezit rozsah pravěkých sídlišť v trase budoucího obchvatu,“ vysvětluje Irena Benková, ředitelka Ústavu archeologické památkové péče středních Čech a pokračuje: „Většinu archeologických nálezů tvoří zlomky keramických nádob, které se nachází v ornici. Zajímavý je také nález několika zlomků pazourků a kamenného otloukače, které svědčí o tom, že se zde, kromě zemědělství, první obyvatelé Hořovic věnovali také výrobě nástrojů z pazourku, například srpů.“ . První nálezy svědčí o činnosti prvních zemědělců, tedy o osídlení v mladší době kamenné.

Obchvat na východě města propojí silnice II/114 a II/117 vedoucí z Hořovic do Lochovic a Žebráku. Občané Hořovic by si mohli od tranzitní dopravy ulevit zhruba do dvou let. „Obchvaty měst a obcí mají při plánování investic jednu z priorit.  Zvyšují především bezpečnost v sídlech samotných, občanům se navíc uleví od dopravní zátěže i exhalací. Jsem tedy nesmírně rád, již začaly přípravné práce, která z centra města odvede především tranzitní dopravu,“ konstatuje Karel Bendl, radní pro oblast silniční dopravy. V budoucnu budou řidiči odbočovat ze stávající silnice z Lochovic (II/114) k nemocnici. Poté minou areál a pokračovat budou dále až na křižovatku s ulicí Tyršovou, na silnici II/117, mířící k dálnici D5 a Žebráku. Novinka bude dlouhá zhruba 1,5 kilometru.

Součástí stavby jsou čtyři úrovňové křižovatky, dva mosty a lávka pro pěší. „Úrovňové křižovatky slouží k napojení obchvatu na komunikace nižších tříd. Do stavby jsou zahrnuty související přeložky komunikací nižších tříd, cyklostezky a cesty pro pěší, protihluková stěna a hospodářské sjezdy. Součástí stavby jsou dále přeložky či úpravy inženýrských sítí,“ jmenuje Karel Bendl.

Radní odsouhlasili vyhlášení nadlimitní veřejné zakázky na stavební práce už v prosinci loňského roku. Zadavatelem a administrátorem celé zakázky je Krajská správa a údržba silnic. „Stavba silnice jako takové by měla začít letos na podzim. Předpokládáme, že budování zabere dvě stavební sezony. V tuto chvíli běží soutěž na zhotovitele,“ shrnul aktuální stav Karel Bendl.

„Archeologové se průzkumu oblasti budou věnovat i v následujícím období a poté s nálezy, které ukrývala naše středočeská zem, seznámíme i veřejnost. Věřím, že se máme na co těšit,“ uzavírá Václav Švenda, radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu.

Kraj předpokládá, že stavba vyjde až na 340 milionů korun, spolufinancovat ji bude EU.