Agregátor obsahu

Zpět Rozvoj cyklistiky se bude řídit novou koncepcí

Středočeský kraj připravil zcela novou Koncepci rozvoje cyklistiky. Hlavní strategický dokument, který stanovuje priority pro rozvoj cyklistiky a cyklodopravy v regionu, dnes schválilo krajské zastupitelstvo po doporučení rady. Materiál informuje o stávajícím stavu cyklistiky a o potřebách měst a obcí pro období následujících 6 let.

Krajští zastupitelé na svém dnešním schválili Koncepci rozvoje cyklistiky ve Středočeském kraji na období 2024–2030. Ta informuje o stávajícím stavu cyklistiky v regionu a o potřebách měst a obcí k rozvoji cyklistické infrastruktury a stanovuje priority pro rozvoj cyklistiky a cyklodopravy. „Připravili jsme koncepci, která se soustředí na praktickou stránku věci, na skutečné možnosti výstavby nových stezek. Proto jsme ke spolupráci přizvali města, obce a další subjekty. Chtěli jsme znát jejich názor, jejich možnosti i jejich případná přání. Náměty byly zohledněny při zpracování návrhů na doplnění a úpravy krajské páteřní, regionální i místní cyklistické sítě,“ říká Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.

Krajem v současné době prochází 503 km cyklostezek. Síť je však nespojitá a území pokrývá nerovnoměrně. „Chceme, aby koncepce byla do jisté míry i metodickým návodem anebo příkladem pro ostatní kraje tak, aby v České republice vznikla ucelená síť stezek a tras, včetně jejich klasifikace a zatřiďování. Pro všechny krajské cyklokoordinátory jsme dokonce připravili setkání, kde jsme řešili sjednocení názvosloví a kategorizace,“ připomíná Petr Borecký. Díky tomuto kroku budou všechny regiony při pojmenování kategorií cyklotras používat jednotnou terminologii. Cyklokoordinátoři se na tom dohodli s Ministerstvem dopravy ČR. Nově budou páteřní trasy označené jako národní, nadregionální a regionální.

Prioritami jsou budování sítě páteřních tras v kraji, ale i rozvoj a údržba stávající sítě, na což se v Česku často zapomíná. Dále je nutná integrace cyklistické dopravy do systému dopravní obslužnosti regionu (PID), využívání sítě tras a stezek k rozvoji cestovního ruchu a vůbec řízení a koordinace rozvoje cyklistiky a cykloturistiky.

Po dnešním schválení bude následovat posouzení vlivu koncepce na životní prostředí (SEA), zahrnutí chybějících úseků páteřních tras do Zásad územního rozvoje jako veřejně prospěšných staveb a odsouhlasení maximální kupní cenu pozemků dotčených výstavbou.